20 June 2014

Wprowadzenie do Księgi Daniela


Daniel
Imię Daniela znaczy: „Bóg jest moim Sędzią”
Daniel pochodził z rodziny królewskiej. Został wyprowadzony z Jerozolimy z pierwszą grupą wygnańców w 605 p.n.e. (2 Kronik 36:5-8; Daniela 1:1-2). Królestwo Judy był wtedy wasalem Babilonii. Otrzymał dobre wykształcenie na dworze królewskim w Babilonie, przygotowywano go do pełnienia wysokiej funkcji rządzącej w kraju.

Daniel żył w tym samym czasie jak prorocy Jeremiasz (w Jerozolimie, potem w Egipcie) oraz Ezechiel, który 8 lat po Danielu zostaje też wyprowadzony na wygnanie do Babilonu (por. Ezechiela 14,20).
Gdy inni prorocy jak np. Ezechiel mówili do ludu Izraela, Daniel działał na dworze królewskim, gdzie miał wysoką funkcję polityczną. Daniel służył jako prorok, mędrzec i polityk poprzez cały czas wygnania babilońskiego a potem także na dworze perskim (tj. okres 605-536 p.n.e.).


Autor i czas powstania
Tekst Księgi Daniela w obecnej formie nie świadczy o tym, kiedy został zapisany.
Same wizje pochodzą z ust Daniela z VI w. p.n.e.
Rozdz. 1-6 stanowią opowieści o wydarzeniach w VI wiek p.n.e. w imperium Babilońskim i Perskim.
Natomiast wizje z rozdziałów 7-12 dotyczą wydarzeń historycznych w wiekach II-III p.n.e., które są częściowo bardzo dokładne. Z tego powodu większość komentatorów uważa, że Księga Daniela w obecnej formie została napisana w II wiek p.n.e.
Gdyby tak było, Księga Daniela byłaby tzw. pseudoepigrafem, tj. tekst napisany pod nazwą posiadającego większy autorytet autora. Zazwyczaj czytelnicy wiedzieli o tym, że faktycznie autor jest inny. W starożytności co prawda było to powszechną praktyką, ale gdyby Daniel 7-12 został napisany w II wieku p.n.e., pisząc proroctwa dopiero po fakcie (spełnieniu), mielibyśmy do czynienia z oszustwem. To stanowiłoby wielki problem dla wiarygodności Słowa Bożego.
Jednak rozwiązanie nie jest proste. Są pewne problemy, szczególnie z proroctwami na końcu rozdziału 11, które wydają się błędne. (Patrz komentarz).
Najbardziej logicznym i wiarygodnym jest założenie, że Księga Daniela została napisana i proroctwa zostały wypowiedziane przez historycznego Daniela w czasie Babilońskiego Imperium, tak jak księga to też prezentuje.

W Hebrajskiej Biblii Daniel nie jest zaliczany do proroków, lecz do pisma (ketuwim). W Izraelu prorok funkcjonuje między Bogiem a ludźmi, mówi w imieniu Boga do ludzi. Daniel natomiast był przede wszystkim politykiem na dworze pogańskim. Nowy Testament natomiast nazywa Daniela prorokiem (Mt. 24:15).


Tło historyczne
Patrz osobny artykuł o Imperium Babilońskiego oraz przegląd dat.


Struktura Księgi Daniela
Pierwsza część (1-6) zawiera opowieści z życia Daniela: trudności, próby i ratunek Boży.
Druga część (7-12) zawiera wizję Daniela, który są mniej znane, często trudne do zrozumienie. Szczególnie ta druga część grała ważną rolę w Judaizmie w czasie Jezusa.

Ogólny temat księgi: mimo wszystkiego, co się dzieje: Bóg rządzi i kontroluje wszystko!

Struktura
Rozdz.
Treść
Władca Babilonu
1
Daniel i trzej przyjaciele w pałacu Nebukadnesara
Nebukadnesar
2
Daniel wykłada sen Nebukadnesara
3
Bóg ratuje troje przyjaciół z ognia
4
Pycha Nebukadnesąra zostaje ukarana
5
Napis na ścianie
Regent Baltazar
6
Daniel w lwiej jamie
Dariusz z Medii (Cyrus)
7
Sen o czterech zwierzętach i Synu Człowieczym
Regent Baltazar
8
Widzenie barana i kozła
9
Modlitwa Daniela o odpuszczenie grzechów ludu
Dariusz z Medii (Cyrus ?)
10
Widzenia Daniela
Cyrus
11-12  
Cel i koniec historii


Tematy z rozdz. 2 wracają w rozdz. 7.
Rozdz. 2-7 tworzą tzw. chiazm, jak pokazano poniżej. Właśnie ta część jest także w całości napisana po aramejsku (patrz niżej).

A   cztery imperia a Boże Królestwo                                   Dan. 2
     B   Próba w ogniu oraz ratunek Boży                             Dan. 3
            C   Król ostrzeżony, ukarany i uratowany                Dan. 4
            C’   Król ostrzeżony, zbuntowany i usunięty            Dan. 5
     B’   Próba wśród lwów oraz ratunek Boży                      Dan. 6
A’  cztery imperia a wieczne Królestwo Boże                      Dan. 7

Wizja o mocarstwach w Dan. 2 zostaje rozwinięta w rozdz. 7, potem jeszcze jaśniej rozwinięta w rozdz. 8. W 8 rozdz. zostaje objawione więcej szczegółów. Okazuje się, że mocarstwa z rozdziału 2 to Media, Persja i Grecja.
Po wyjaśnieniu wydarzeń historycznych, rozdział 8 opisuje przyszłe odnowienie Jeruzalem i świątyni, nawiązując do Jeremiasza. Sercem tego rozdziału jest długa modlitwa związana z tym proroctwem. Rozdz. 9 nawiązuje do rozdz. 1 i 8.
Zakończenie księgi (rozdz. 10-12) stanowi długie objawienie, który wiele z poprzednich rozdziałów wyjaśnia i tłumaczy.

Pierwsza część mówi o Żydach na wygnaniu w Babilonie, VI w. p.n.e.;
Wizja drugiej części natomiast mówi o Żydach w Jerozolimie w II w. p.n.e.
Pierwsze rozdziały nie są tylko pięknymi opowieściami o ludziach, których Bóg ratuje. Te opowieści przygotowują na drugą część, gdzie będzie mowa o wielkim prześladowaniu i potrzebie wierności Bogu podczas prześladowania.


Język hebrajski i aramejski
Księga Daniela została napisana po hebrajsku i po aramejsku.
  1:1-2:4a        hebrajski
  2:4b-7:28      aramejski
  8:1-12:13      hebrajski
Tekst hebrajski jest napisany niepoprawnym hebrajskim, jakby napisany przez kogoś, który nie zna bardzo dobrze hebrajskiego, lecz lepiej aramejski. Niektórzy twierdzą, że być może został przetłumaczony z aramejskiego. Część aramejska jest dobra i poprawna.
Nie ma jednoznacznego wytłumaczenia dlaczego ta księga została napisana w dwóch językach.
W całości tekstu występuje bardzo dużo obcych wyrazów, pochodzących z języka perskiego i greckiego.
Język aramejski Księgi Daniela jest aramejskim imperialnym, który był językiem administracyjnym w królestwie Achemenidów (imperium Babilońskie).
Potem, w Perskim imperium aramejski był drugim język, przede wszystkim był językiem handlu.

Cały Stary Testament został w 2 wieku p.n.e. przetłumaczony na grecki (tzw. Septuaginta). Apostoł Paweł zazwyczaj cytuje Stary Testament nie z hebrajskiego, lecz z Septuaginty. Nieraz Septuaginta jest bardzo wolnym i niedokładnym tłumaczeniem. Księga Daniela jest w greckim tłumaczeniu o kilka rozdziałów dłuższa niż hebrajski/aramejski oryginał (patrz ‘dodatki’ w Księdze Daniela w Biblii Tysiącleci)


Teologia Księgi Daniela
Bóg objawia się nie w sposób abstrakcyjny, lecz w konkretnej historii, w relacjach z konkretnymi ludźmi.

  • Bóg jest suwerenny

Nebukadnesar uważa siebie za najważniejszego człowieka na świecie, uważa, że rządzi suwerennie i może czynić co zechce (por. Dan. 4:34-35). Jednak tylko Bóg jest suwerenny, który ustanawia i usuwa królów (Dan. 1:2; 2:21).
Ludzie, władcy myślą, że działają suwerennie, ale Pan Bóg ma wszystko pod kontrolą. On rządzi także nad wrogami. Bóg ma plan w historii ludzkości, który wykona, nawet jeśli ludzie (wierzący) nic nie rozumieją z tego.
Rządzenie Boże jednak nie oznacza, że ludzie są marionetkami (Dan. 9-11). Bóg jest suwerenny (11:27, 29, 36, 45), ale człowiek też może do pewnego stopnia czynić jak chce (11:3, 16, 36).
Pan Bóg nie jest jednym z wielu bogów jakiegoś narodu, ale On jest jedynym PANEM BOGIEM stworzycielem.

  • Królestwo Boże

Bóg realizuje na ziemi swoje Królestwo (w żadnej innej księdze Starego Testamentu ten temat nie jest tak podkreślany jak tu). Rządy Boże są rzeczywistością w świecie, gdzie wydaje się, że władzę posiadają poganie. Bóg rządzi i realizuje swoje cele poprzez ludzi, ale też przez wrogów i pogańskich władców.
Czasami oznacza to w miarę spokojnie życie, choć w całkiem pogańskim  społeczeństwie, jak tego doświadczył Daniela. Ale Bóg też działa podczas strasznych prześladowań, o których mówią wizje w drugiej części księgi Daniela. Czasami widzimy wyraźnie, że Bóg rządzi, czasami nie dostrzegamy tego. Pewnym jest, że nawet w najstraszniejszych czasach Bóg ma wszystko pod kontrolą i rządzi.   
W tej chwili Królestwo Boże jeszcze nie jest w pełni widoczne na ziemi, i wielu ludzi go nie uznaje. Ale przyjdzie czas, po wielkim prześladowaniu, kiedy Bóg pokona wszystkich wrogów i kiedy przyjdzie Jego Królestwo w pełni i będzie rządził na zawsze.
Wizje w drugiej części zapowiadają przyszłość, gdzie moc zostanie odebrana pogańskim władcom a dana zostanie dzieciom Bożym. Jest to wieczne rządzenie Boże na ziemi gdzie wróg będzie pokonany. To zostaje spełnione w Jezusie Chrystusie.
To wszystko oznacza, że bieg historii i polityki ma sens, też jeśli nie zawsze go rozumiemy. Bóg prowadzi ludzkość poprzez ludzką historię do celu i spełnienia.

  • Kara i błogosławieństwo

Bóg zawarł przymierze z Izraelem. Kiedy Izrael jest wierny, zostaje błogosławiony, jeśli nie, spotyka go przekleństwo (Ks. Powt. Prawa 28-30).
Izrael ciągle odwracał się od Boga i służył innym bogom. Prorocy ciągle w imię Boga ostrzegali, aż w końcu Izrael został ukarany i wyprowadzony na wygnanie.
Bóg karze niewierność i nieposłuszeństwo. Wygnanie jest karą. Ale Bóg jest nadal wierny. Żydzi stracili swoją ziemię, miasta i świątynię, żyją w obcym, bardzo pogańskim kraju, który im to wszystko sprawił. Ale także tam w Babilonii Bóg ich błogosławi, i sprawia, że nawet bardzo dobrze im się tam wiodło.  
  • Rola wierzącego w społeczeństwie

Bóg powołuje pewnych ludzi jako przywódców. Człowiek ma spełnić to powołanie. Bóg także powołuje niektórych ludzi do ról politycznych i wpływowych w państwach pogańskich, podobnie jak Daniela. Oznacza to, że wierzący ma funkcjonować w otoczeniu pogańskim, gdzie dzieją się rzeczy, które są przeciwko woli Bożej, ale powinien mimo to działać, wykonywać swoje zadanie i świadczyć o Bogu.
Wierzący jest w świecie, ale nie jest z tego świata (Ew. Jana 15:19). To jednak nie oznacza, że wierzący powinien uciec od świata i żyć tylko swoim życiem. Wierzący powinien być aktywny w społeczeństwie, w którym żyje, tak jak Daniel. W ten sposób dzieci Abrahama mogą być błogosławieństwem dla świata.  
Zdarzają się nieraz okresy prześladowań, podczas których wierzący nie mają żadnych możliwości działanie, lecz cierpią. Wierzący jednak żyje w nadziei, że to nie ostatnie słowo. Powróci czas, kiedy wierzący znowu gra rolę, co ostatecznie zostaje spełnione kiedy Królestwo Boże w pełni zostanie objawione.
Bardzo ważna dla wierzącego jest wierność w modlitwie w każdej sytuacji.

  • Izrael zostaje odnowiony

Izrael był na wygnaniu jako kara za brak wierności, ale to nie koniec. Izrael jest narodem Bożym i dlatego Bóg ich nie opuszcza. Izrael zostaje w przyszłości odnowiony w sposób większy niż kiedykolwiek wcześniej był.
Daniel ma wizję przyszłości odnowienia i błogosławieństwa w królestwie mesjańskim, ale najpierw nastąpi okres prześladowania (7:21-22)

  • Wierność człowieka

Król myśli, że może czynić co chce. To ogromne wyzwanie dla wiernego.
Być wiernym oznacza żyć w sposób ‘czysty’ (rozdz. 1), publicznie odmawiać służenia innym bogom (rozdz. 3) oraz zostać wiernym w modlitwie (rozdz. 6).
Bóg jest wierny tym, którzy mu dochowują wierności. Bóg nie sprawia, że Daniela omija pobyt w lwie jamie, ale okazuje swą wierność w trudnej sytuacji, kiedy Daniel tam jest. 

  • Życie wierzących

Daniel mówi o wierzących w dwóch różnych sytuacjach: w diasporze (wygnanie) w pogańskim otoczeniu, oraz w swoim kraju. Są to sytuacje w których wierzący w miarę spokojnie może żyć a nawet może mieć wpływ w społeczeństwie i w polityce, ale też w sytuacji prześladowań. W każdej sytuacji życie wierzących odróżnia się od świata i zostaje wierne Bogu. W praktyce jednak to różnie wygląda.  
Życie na wygnaniu, czyli życie nie w społeczeństwie jakie byśmy sobie życzyli, może też być dobrym życiem ku chwale Boga, nawet prosperującym życiem, przez Boga błogosławionym.
Babilon, miejsce wroga pod panowaniem pogan, okazuje się lepszym miejscem do życia, niż Jerozolima, gdzie będą prześladowania.